Protokół nr 24

  P R O T O K Ó Ł  Nr XXIV/05
z sesji Rady Gminy Rypin
odbytej w dniu 7 marca 2005 r.


            XXIV  sesja  Rady  Gminy  Rypin  odbyła  się  w  dniu  7  marca  2005 r. w sali konferencyjnej Urzędu Gminy Rypin i trwała od godz. 10:00 do godz. 14:30.
 
         Sesji przewodniczył Piotr Pawłowski – przewodniczący Rady Gminy Rypin.
 
         Przewodniczący rady Piotr Pawłowski dokonał otwarcia XXIV sesji Rady Gminy Rypin oraz powitał wszystkich obecnych.
 
Stwierdził, że na ustawowy skład 15 radnych rady gminy w sesji uczestniczy 14 radnych.
W trakcie sesji przybył radny Tomasz Daniszewski.
Lista obecności stanowi załącznik do protokołu.
 
Ponadto w sesji uczestniczyli :
1/ Ryszard Potwardowski – wójt gminy,
2/ Stefan Koprowski – zastępca wójta,
3/ Jan Kwiatkowski – sekretarz gminy,
4/ Marianna Jesionkowska – inspektor urzędu gminy,
5/ Daniela Kędzierska – kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
    w Rypinie,
6/ Dorota Grudzińska – kierownik Gminnej Biblioteki Publicznej w Kowalkach,
7/ Jan Wysocki – radny Rady Powiatu w Rypinie,
8/ Marek Tyburski – kierownik Wydziału Rolnictwa Starostwa Powiatowego
    w Rypinie,
9/ Wojciech Tuchalski – kierownik Powiatowego Biura Agencji
    Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Rypinie,
10/ Paweł Szmytkowski – pracownik Powiatowego Biura ARiMR w Rypinie,
11/ Hanna Grochowiecka – członek Rady Powiatowej Kujawsko-Pomorskiej
      Izby Rolniczej,
12/ Adrianna Ośmiałowska – redaktor Gazety Pomorskiej,
13/ dyrektorzy szkół gminy Rypin,
14/ sołtysi według załączonej do protokołu listy. 
 
  
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił następujący porządek obrad XXIV sesji rady gminy:

1. Przyjęcie protokołu z obrad XXIII sesji rady gminy odbytej w dniu 28 stycznia 2005 r.  
2. Informacja kierownika Powiatowej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji
    Rolnictwa w Rypinie.
 
3. Podjęcie uchwały w sprawie poboru podatków w drodze inkasa w formie
    ryczałtu kwartalnego na 2005 rok
a) opinia komisji,
b) pytania, uwagi,
c) projekt uchwały w sprawie poboru podatków w drodze inkasa w formie ryczałtu
    kwartalnego na 2005 rok.
 
4. Uchwalenie programu ochrony środowiska wraz z planem gospodarki
    odpadami dla gminy Rypin
a) opinia komisji,
b) pytania, uwagi,
c)  projekt uchwały w sprawie Programu ochrony środowiska wraz z Planem Gospodarki
    odpadami dla gminy Rypin.
 
5. Wyrażenie zgody na nieodpłatne przejęcie nieruchomości
a) opinia komisji,
b) pytania, uwagi,
c) projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne przejęcie nieruchomości.
 
6. Uchwalenie regulaminu wynagradzania nauczycieli
a) opinia komisji,
b) pytania, uwagi,
c)  projekt uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli.
 
7. Podjęcie uchwały w sprawie likwidacji filii biblioteki publicznej
a) opinia komisji,
b) pytania, uwagi,
c) projekt uchwały w sprawie likwidacji filii biblioteki publicznej.
 
8. Ustalenie sieci oddziałów przedszkolnych
a) opinia komisji,
b) pytania, uwagi,
c)  projekt uchwały w sprawie ustalenia sieci oddziałów przedszkolnych.
 
 
9. Przyjęcie sprawozdania z wykonania gminnego programu profilaktyki
    i rozwiązywania problemów alkoholowych za 2004 rok
a) pytania, uwagi,
b) projekt uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania gminnego programu
    profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych za 2004 rok.
 
10.Uchwalenie gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów
     alkoholowych na 2005 rok
a) pytania, uwagi,
b) projekt uchwały w sprawie gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów
    alkoholowych na 2005 rok.
 
11.Przyjęcie sprawozdania z działalności gminnego ośrodka pomocy społecznej
a) opinia komisji,
b) pytania, uwagi,
c) projekt uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności gminnego ośrodka
    pomocy społecznej.
 
12.Przyjęcie planu pracy komisji rewizyjnej na 2005 rok
a) pytania, uwagi,
b) projekt uchwały w sprawie planu pracy komisji rewizyjnej.
 
13.Informacja wójta o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.
 
14.Wolne wnioski, zapytania i informacje
a) zgłaszanie wniosków, pytań,
b) udzielanie odpowiedzi na zgłoszone wnioski, pytania.
 
15. Zakończenie obrad XXIV sesji rady gminy.  

Do przedstawionego porządku obrad nie zgłoszono uwag.
 
Na sesję przybył radny Tomasz Daniszewski.
 

Porządek obrad :

Do p-ktu 1-go         
Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski poddał pod głosowanie przyjęcie  protokołu  z  XXIII  sesji rady gminy odbytej  w dniu 28 stycznia 2005 r. Radni  nie  wnieśli  uwag  do  protokołu  i  w głosowaniu jawnym, jednogłośnie ( 15 głosów „za” ) przyjęli protokół z XXIII sesji.
 
Do p-ktu 2-go
Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski poinformował, że zaprosił na sesję kierownika Powiatowego Biura Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Rypinie p. Wojciecha Tuchalskiego, aby przedłożył informację na temat programów sektorowych i składanych wniosków oraz dopłat powierzchniowych dla rolników.
 
         Kierownik biura powiatowego agencji Wojciech Tuchalski poinformował, że została uruchomiona ostatnia tura naliczania dopłat powierzchniowych na 2004 r., zaś od 15 marca do 15 maja b.r. będą przyjmowane wnioski na rok 2005.
Następnie omówił działania w ramach sektorowego programu operacyjnego oraz programu rozwoju obszarów wiejskich m.in. :
- programy dla młodych rolników,
- inwestycje w gospodarstwach rolnych,
- zalesianie gruntów,
- wspieranie gospodarstw niskotowarowych,
- dostosowanie do standardów unijnych.
 
         Pracownik biura powiatowego agencji Paweł Szmytkowski poinformował ile wniosków złożono w poszczególnych działaniach według poszczególnych gmin powiatu rypińskiego oraz na jakie środki finansowe.
 
W dyskusji głos zabrali :
1. Piotr Pawłowski – przewodniczący rady
    Pytał, na jakie cele można pozyskać środki w ramach dostosowywania do
    standardów europejskich?
 
2. Jan Wysocki – radny Rady Powiatu w Rypinie
    Pytał, jaki jest okres oczekiwania na renty strukturalne od chwili złożenia
    wniosku?
 
3. Jan Gadomski – sołtys wsi Sadłowo Rumunki
    Proponował, aby biuro powiatowe agencji opracowało wzór wypełnionego
    wniosku na renty strukturalne.
 
4. Hanna Grochowiecka – członek Rady Powiatowej Kujawsko-Pomorskiej Izby
    Rolniczej
    Zadała następujące pytania :
    - co należy rozumieć pod pojęciem „wspólna polityka rolna”, gdyż zgodnie z
      przepisami prawa zaświadczenia wydawane w celu ubiegania się o środki w
      ramach wspólnej polityki rolnej są zwolnione z opłaty skarbowej; w
      Urzędzie Gminy Rypin pobiera się opłatę skarbową od takich zaświadczeń,
   - czy jest wymagane prawomocne pozwolenie na budowę przy składaniu
      wniosku na płyty gnojowe?
 
5. Jarosław Jankowski – sołtys wsi Czyżewo
    Pytał, dlaczego nie ma targowiska w Rypinie ?
 
6. Stefan Wiśniewski – sołtys wsi Sadłowo
    Zwrócił uwagę, że sołtysi otrzymali za mało egzemplarzy informacji dla
    rolników.
 
7. Paweł Szmytkowski – pracownik biura powiatowego ARiMR
    Odpowiedział, że w ramach działania na dostosowanie do standardów
    unijnych można ubiegać się o środki na budowę płyt i zbiorników na
    gnojowicę, fermy oraz dostosowanie do higienicznego pozyskiwania mleka.
 
8. Wojciech Tuchalski – kierownik biura powiatowego ARiMR
    Udzielił następujących wyjaśnień :
    - od chwili złożenia wniosku o rentę strukturalną agencja ma miesiąc na jego
      rozpatrzenie; wnioski złożone w listopadzie 2004 roku są rozpatrzone,
      wydane są decyzje i realizowane są pierwsze płatności,
    - omówił zagadnienie „wspólnej polityki rolnej”,
    - na dzień składania wniosku na płyty gnojowe wymagany jest plan
      dostosowania gospodarstwa, natomiast pozwolenie na budowę jest potrzebne
      przy realizacji inwestycji,
    - agencja jest tylko jednostką płatniczą, zatem nie posiada kompetencji
      w zakresie targowiska,
    - powielanie informacji dla rolników z całego powiatu pociąga za sobą
      ogromne koszty, dlatego ilość tych informacji jest ograniczona.
 
9. Piotr Pawłowski – przewodniczący rady
    Podziękował przedstawicielom powiatowego biura agencji za przedłożone
    informacje oraz za dotychczasową pracę. Poinformował, że kiedy był zamiar
    zlikwidowania biura, rada gminy przyłączyła się do protestu przeciw
    likwidacji.
 
Do p-ktu 3-go
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedłożył wniosek o podjęcie uchwały w sprawie poboru podatków w drodze  inkasa w formie ryczałtu kwartalnego na 2005 rok. Poinformował, że projekt uchwały został skonsultowany z sołtysami.
 
Do p-ktu 3-go a
Przewodniczący komisji budżetowej Adam Szalkowski przedstawił pozytywną opinię komisji dotyczącą projektu uchwały w sprawie poboru podatków w drodze inkasa w formie ryczałtu kwartalnego na 2005 rok.
 
 
Do p-ktu 3-go b
Radny Adam Szalkowski miał wątpliwości czy radni, którzy są sołtysami nie powinni być wyłączeni z głosowania nad projektem uchwały.

Przewodniczący rady Piotr Pawłowski uważał, że głosowanie w sprawie poboru podatków nie jest sprzeczne z interesem prawnym radnych, którzy pełnią również funkcję sołtysa.
 
Do p-ktu 3-go c
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie poboru podatków w drodze inkasa w formie ryczałtu kwartalnego na 2005 rok, a następnie poddał projekt pod głosowanie.
Radni  do  projektu  uchwały  nie  wnieśli  uwag  i  w  głosowaniu  jawnym, jednogłośnie ( 15 głosów „za” ) uchwałę podjęli.
Uchwała nr XXIV/114/05 stanowi załącznik do protokołu.
 
Do p-ktu 4-go
Wójt Ryszard Potwardowski przedłożył wniosek o uchwalenie programu ochrony środowiska wraz z planem gospodarki odpadami dla gminy Rypin. Poinformował, że wiele zadań ujętych w programie jest już realizowanych.

         Kierownik referatu rolnictwa urzędu gminy Stefan Koprowski szczegółowo omówił program w zakresie :
- ochrony parków zabytkowych, cmentarzy, grodzisk,
- ochrony wód powierzchniowych i podziemnych,
- ochrony wód,
- ochrony gleb,
- odnawialnych źródeł energii,
- edukacji ekologicznej.
Poinformował, że program uzyskał pozytywną opinię urzędu marszałkowskiego i zarządu powiatu.
 
Do p-ktu 4-go a
Przewodniczący komisji rolnictwa Edward Cichacki przedstawił pozytywną opinię komisji dotyczącą projektu uchwały w sprawie Programu ochrony środowiska wraz z Planem Gospodarki odpadami dla gminy Rypin.
 
Do p-ktu 4-go b
W dyskusji głos zabrali :
1. Stanisław Błaszkiewicz – radny,
    Stwierdził, że nie powinno być problemu z opakowaniami po produktach
    nawozowych, gdyż producenci za ich zwrot proponują rolnikom pieniądze.
 
2. Jerzy Wilandt – radny,
    Poinformował, że park w Starorypinie jest położony na terenie o dużym
    skłonie. Z uwagi na takie położenie są trudności z utrzymaniem porządku.
 
    Teren został zalesiony w czasach PGR, a przy zmianach ustrojowych został
    zaliczony jako obiekt parkowo-dworski.
    Jego zdaniem nie występuje problem złomu, gorzej natomiast jest ze starym
    sprzętem gospodarstwa domowego.
    Proponował, aby przy odczytach z wodociągu sprawdzić stan studni, co może
    się przydać przy rozpatrywaniu sprawy kanalizacji sanitarnej.
 
3. Paweł Kwiatkowski – radny,
    Pytał :
    - czy jest zamiar zalesiania terenów pod parki we wsiach?
    - jak wygląda sprawa ścieków z gospodarstw domowych?
    Jeżeli chodzi o edukację ekologiczną stwierdził, że jeśli w domu rodzinnym
    dziecko nie ma wpajanych zwyczajów ekologicznych, to szkoła nie ma na
    niego dużego wpływu.
 
4. Stanisław Sosnowski – radny,
    Pytał, jak wygląda sprawa pokryć dachowych z eternitu, czy mieszkańcy będą
    zobowiązani do ich wymiany?
 
5. Adam Szalkowski – radny,
    Stwierdził, że Urząd Miasta Rypina swoich mieszkańców poinformował
    o sprawie wymiany pokryć dachowych z eternitu.
 
6. Stefan Koprowski – kierownik referatu rolnictwa urzędu gminy
    Poinformował, że na terenie gminy zlokalizowane są cztery parki. Kompleksy
    w Stępowie i Balinie obejmują zaledwie kilka drzew. Park w Starorypinie
    należałoby uporządkować poprzez wycinkę chorych drzew i zapobiegać
    wyrzucaniu śmieci. Największy kompleks jest zlokalizowany w Sadłowie.
    Nowe nasadzenia w parkach związane są z dużymi kosztami opracowania
    dokumentacji.
    Jeżeli chodzi o ścieki z gospodarstw domowych poinformował, że na terenie
    gminy wybudowano 600 szt. oczyszczalni przydomowych.
    Pokrycia azbestowe znajdują się na większości budynków i jest to duży
    problem. Mieszkańców nie stać finansowo na wymianę pokryć dachowych.
 
7. Marek Tyburski – kierownik wydziału rolnictwa starostwa powiatowego
    Poinformował, że program ochrony środowiska został opracowany dla całego
    powiatu i jest ogromnym kompendium wiedzy. Największy problem dotyczy
    odpadów niebezpiecznych tzw. mogilnika w Puszczy. Likwidacja mogilnika
    znalazła się w programie wojewódzkim.
    Proponuje się zbiórkę w gminach zużytych olejów, które uprawniona firma
    odbierze i zapłaci gminie za zbiórkę.
    Przy wycince drzew stosuje się zasadę, że za każde usunięte drzewo należy
    posadzić co najmniej jedno nowe drzewo.
   
    Programy przewidują rozwiązanie problemu azbestu do roku 2032. Pokrycia
    dachowe z azbestu mogą rozbierać tylko uprawnione firmy.
    Podziękował za współpracę przy opracowywaniu programu.
 
Do p-ktu 4-go c
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie Programu ochrony środowiska wraz z Planem Gospodarki odpadami dla gminy Rypin, a następnie poddał projekt pod głosowanie.
Radni  do  projektu  uchwały  nie  wnieśli  uwag  i  w  głosowaniu  jawnym, jednogłośnie ( 15 głosów „za” ) uchwałę podjęli.
Uchwała nr XXIV/115/05 stanowi załącznik do protokołu.
 
Do p-ktu 5-go
Sekretarz gminy Jan Kwiatkowski zreferował sprawę nieodpłatnego przejęcia od Przedsiębiorstwa Eksploatacji Rurociągów Naftowych „Przyjaźń” Spółka Akcyjna w Płocku wielorodzinnego budynku mieszkalnego w Puszczy Miejskiej. Poinformował, że jeżeli zakład wystąpi o przekazanie nieruchomości, to gmina w zasadzie nie ma możliwości odmowy jej przejęcia. Decyzję o przekazaniu budynku gminie podjęło Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Spółki.
 
Do p-ktu 5-go a
Przewodniczący komisji rolnictwa Edward Cichacki przedstawił pozytywną opinię komisji dotyczącą projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne przejęcie nieruchomości. Jednocześnie komisja wnioskuje o jak najszybszą sprzedaż mieszkań lokatorom.
 
Do p-ktu 5-go b
Nie zgłoszono pytań, uwag.
 
Do p-ktu 5-go c
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne przejęcie nieruchomości, a następnie poddał projekt pod głosowanie.
W trakcie głosowania na sali obecnych było 13 radnych.
Radni  do  projektu  uchwały  nie  wnieśli  uwag  i  w  głosowaniu  jawnym, jednogłośnie ( 13 głosów „za” ) uchwałę podjęli.
Uchwała nr XXIV/116/05 stanowi załącznik do protokołu.
 
 
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski zarządził 10-minutową przerwę w obradach.

Po przerwie

Do p-ktu 6-go
Inspektor urzędu gminy Marianna Jesionkowska zreferowała projekt regulaminu wynagradzania nauczycieli na 2005 rok. Przedstawiła przepisy prawne w zakresie wynagradzania nauczycieli. Projekt regulaminu został skonsultowany z dyrektorami szkół, uzgodniony z Oddziałem Związkiem Nauczycielstwa Polskiego w Rypinie oraz zaopiniowany przez komisję oświatową rady gminy.
 
Do p-ktu 6-go a
Przewodniczący komisji oświatowej Paweł Kwiatkowski przedstawił wniosek komisji o wprowadzenie do regulaminu wynagradzania nauczycieli zapisu, że środki na dodatki motywacyjne są dzielone proporcjonalnie na poszczególne szkoły według etatów nauczycielskich. Do pozostałych regulaminowych regulacji komisja nie wniosła uwag.
 
Do p-ktu 6-go b
Pytania, uwagi zgłosili :
1. Paweł Kwiatkowski – radny,
    Pytał przedstawiciela Oddziału ZNP w Rypinie Jarosława Anuszewskiego,
    jak należy rozumieć pojęcie „doraźnych zastępstw”?
 
2. Adam Szalkowski – radny,
    Stwierdził, że zgodnie z zapisami regulaminu, nauczyciele powinni
    organizować wycieczki, imprezy. W klasach I-III szkół podstawowych trudno
    się nauczycielowi wykazać, a regulamin jest dla nauczycieli, którzy osiągają
    wyniki i dla dyrektorów szkół. Niestety rada gminy jest zobowiązana do
    uchwalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli.
 
3. Jarosław Anuszewski – przedstawiciel Oddziału ZNP w Rypinie
    Wyjaśnił, że doraźne zastępstwa wynikają z bieżących potrzeb i nie można
    ich wcześniej zaplanować w planie organizacyjnym.  Związek uzgadnia
    z samorządami regulaminy wynagradzania nauczycieli w celu utrzymania
    dobrego poziomu oświaty. Poinformował, że proponował podzielenie
    funduszu motywacyjnego na poszczególne szkoły. Obecnie system
    wynagradzania nauczycieli zmienił się. Podstawą jest poziom wykształcenia
    i stopień awansu zawodowego. Stwierdził, że programy nauczania w szkołach
    są przeładowane. Dyrektor powinien w pierwszej kolejności oceniać pracę
    dydaktyczną nauczyciela, natomiast organizowanie imprez, wycieczek jest
    uzupełnieniem jego pracy. Efekty kształcenia ocenia nadzór pedagogiczny.
    Na poziomie gminy nie ma takiego organu.
    Poinformował, że ogólne przepisy w zakresie wynagradzania nauczycieli
    zawierają np. rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu.

4. Ryszard Potwardowski - wójt
    Stwierdził, że prawo oświatowe jest złe. Płaca nauczyciela w zasadzie zależy
    od stażu pracy. Młody nauczyciel w gimnazjum ucząc w klasach ponad
    30-osobowych otrzymuje wynagrodzenie o połowę niższe niż jego kolega
    z kilkuletnim stażem w szkole podstawowej. Gmina jest bezradna wobec
    obowiązującego prawa oświatowego. Był przeciwny dzieleniu środków na
    dodatki motywacyjne na szkoły według etatów nauczycielskich. Jego
    zdaniem lepiej przyznać dodatek motywacyjny w tych szkołach, gdzie są
    większe oddziały i młodzi nauczyciele. Zgodnie z proponowanym przez
    komisję zapisem, większe środki pójdą do nauczycieli o dłuższym stażu
    pracy.
 
5. Wiesława Sokołowska – radna,
    Wyjaśniła, że komisja oświatowa proponując wprowadzenie do regulaminu
    zapisu o podziale środków na dodatki motywacyjne na poszczególne szkoły
    kierowała się tym, że w każdej szkole są lepsi i gorsi nauczyciele, a dodatek
    ma motywować nauczycieli aktywnych.
    Uważała, że skoro doraźne zastępstwa dotyczą zastępstw z dnia na dzień, to
    należy zrezygnować z zapisu, że są przydzielane w planie organizacyjnym
    szkoły.
 
6. Piotr Pawłowski – przewodniczący rady
    Stwierdził, że zdanie wójta na temat sposobu wynagradzania nauczycieli nie
    kłóci się z propozycją komisji oświatowej podziału środków na dodatki
    motywacyjne na poszczególne szkoły.
 
7. Jerzy Wilandt – radny,
    Proponował zakończyć dyskusję na temat regulaminu wynagradzania
    nauczycieli. Przypomniał, że komisja oświatowa zgłosiła wniosek dotyczący
    podziału środków na dodatki motywacyjne na poszczególne szkoły według
    etatów nauczycielskich.
 
8. Paweł Kwiatkowski – radny,  
    Stwierdził, że wójt boi się kominów pomiędzy wynagrodzeniami nauczycieli,
    a różnica pomiędzy wynagrodzeniem wójta i młodym pracownikiem urzędu
    gminy jest z pewnością znaczna.
    Poinformował, że nauczyciel ze szkoły w Borzyminie nie otrzymał dodatku
    motywacyjnego mimo, że uczy w klasie, do której uczęszcza 36 uczniów.
 
 
         Przewodniczący rady Piotr Pawłowski poddał wnioski dotyczące regulaminu wynagradzania nauczycieli pod głosowanie jawne :
1/ wójta : „za” – 2 głosy, „przeciw” – 12 głosów, „wstrzymujących” – 1 głos,
2/ komisji oświatowej : „za” – 13 głosów, „przeciw” – 2 głosy.
 
 
Do p-ktu 6-go c
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli, a następnie poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Radni  do  projektu  uchwały  nie  wnieśli  uwag  i  w  głosowaniu  jawnym, jednogłośnie ( 15 głosów „za” ) uchwałę podjęli.
Uchwała nr XXIV/117/05 stanowi załącznik do protokołu.
 
Do p-ktu 7-go
Inspektor urzędu gminy Marianna Jesionkowska zreferowała sprawę likwidacji filii biblioteki publicznej zlokalizowanych w budynkach szkół w Starorypinie Rządowym i Stępowie. Są to najmniejsze filie pod względem wypożyczeń i ilości zgromadzonego księgozbioru, od dłuższego już czasu funkcjonujące tylko pod potrzeby uczniów tych szkół. W zakresie wypożyczania książek nic się nie zmieni, gdyż księgozbiór zostanie przekazany szkole. Mieszkańcy wsi Starorypin i Stępowo zostali poinformowani o zamiarze likwidacji filii bibliotecznych. Brak jest z ich strony sygnałów, że nie akceptują zamiaru likwidacji.
 
Do p-ktu 7-go a
Przewodniczący komisji oświatowej Paweł Kwiatkowski przedstawił pozytywną opinię komisji dotyczącą projektu uchwały w sprawie likwidacji filii biblioteki publicznej.
 
Do p-ktu 7-go b
Pytania, uwagi zgłosili :
1. Jerzy Wilandt – radny,
    Stwierdził, że wychował się w poszanowaniu książek. Zdaje sobie sprawę, że
    w dobie telewizji i komputerów czytelnictwo spada. Jeżeli księgozbiór
    biblioteki publicznej zostanie przekazany szkole, nie miał uwag do likwidacji
    biblioteki. Pytał, ile było wypożyczeń dla czytelników dorosłych?
 
2. Jan Dytrych – radny,
    Poinformował, że we wsi Stępowo nie było sprzeciwu rodziców co do
    zamiaru likwidacji filii biblioteki. Nie będzie problemu z wypożyczeniami
    książek z uwagi na zamiar przekazania szkole księgozbioru biblioteki.
 
3. Dorota Grudzińska – kierownik Gminnej Biblioteki Publicznej w Kowalkach
    Poinformowała, że prawie 100% czytelników w obu filiach biblioteki
    publicznej to uczniowie szkół. Proponowane rozwiązanie przekazania
    księgozbioru zlikwidowanych bibliotek do szkół bardzo dobrze sprawdziło się
    w szkole Zakrocz. Rodzice z reguły wypożyczają książki za pośrednictwem
    dzieci. Uważała również, że bardzo dobrym rozwiązaniem jest prowadzenie
    biblioteki przez nauczyciela np. w Starorypinie jest to nauczyciel języka
    polskiego.
 
Do p-ktu 7-go c
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie likwidacji filii biblioteki publicznej, a następnie poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Radni  do  projektu  uchwały  nie  wnieśli  uwag  i  w  głosowaniu  jawnym, jednogłośnie ( 15 głosów „za” ) uchwałę podjęli.
Uchwała nr XXIV/118/05 stanowi załącznik do protokołu.
 
Z udziału w dalszej części obrad zwolnił się radny Paweł Kwiatkowski.
 
Do p-ktu 8-go
Inspektor urzędu gminy Marianna Jesionkowska zreferowała sprawę ustalenia sieci oddziałów przedszkolnych. Poinformowała, że przepisy ustawowe zobowiązują gminę do ustalenia sieci oddziałów przedszkolnych. Wydaje się to zasadne z uwagi na obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci 6-letnich. Proponowana sieć oddziałów przedszkolnych od lat funkcjonuje przy szkołach podstawowych.
 
Do p-ktu 8-go a
Wiceprzewodnicząca komisji oświatowej Wiesława Sokołowska przedstawiła pozytywną opinię komisji dotyczącą projektu uchwały w sprawie ustalenia sieci oddziałów przedszkolnych.
 
Do p-ktu 8-go b
Nie zgłoszono pytań, uwag.
 
Do p-ktu 8-go c
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia sieci oddziałów przedszkolnych, a następnie poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Radni  do  projektu  uchwały  nie  wnieśli  uwag  i  w  głosowaniu  jawnym, jednogłośnie ( 14 głosów „za” ) uchwałę podjęli.
Uchwała nr XXIV/119/05 stanowi załącznik do protokołu.
 
Do p-ktu 9-go
Przewodniczący gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych Jan Kwiatkowski przedstawił sprawozdanie z wykonania gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych za 2004 rok. Program jest realizowany ze środków pochodzących z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. Środki finansowe wykorzystano głównie na wypoczynek dzieci, wycieczki, dożywianie.
 
Do p-ktu 9-go a
Uwagi, pytania zgłosili :
1. Wiesława Sokołowska – radna,
    Pytała, czy spożycie alkoholu w roku 2004 w stosunku do roku poprzedniego
    wzrosło czy zmalało?
    Zwróciła uwagę na potrzebę kontroli miejsc sprzedaży pod względem
    spożywania alkoholu na miejscu, gdyż pijani klienci gromadzą się w sklepach
    i zaczepiają kupujących.
 
2. Jerzy Wilandt – radny,
    Stwierdził, że jeżeli sklep znajduje się w pobliżu szkoły to sprzedawcy
    przestrzegają, aby nie spożywać alkoholu na miejscu. Przy sklepach powinny
    być zorganizowane ogródki dla klientów spożywających napoje alkoholowe
    na miejscu.
 
3. Jan Kwiatkowski – przewodniczący komisji rozwiązywania problemów
    alkoholowych
    Stwierdził, że nie prowadzono badań pod względem wzrostu spożycia
    alkoholu. Prowadzenie kontroli sklepów pod względem spożywania alkoholu
    jest niezwykle trudne. Poza tym na terenie gminy są ustalone także punkty,
    gdzie można spożyć alkohol w miejscu sprzedaży. Poinformował, że
    w powiecie rypińskich realizowany jest program walki ze spożyciem alkoholu
    przez nieletnich.
 
Do p-ktu 9-go b
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych za 2004 rok, a następnie poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Radni  do  projektu  uchwały  nie  wnieśli  uwag  i  w  głosowaniu  jawnym, jednogłośnie ( 14 głosów „za” ) uchwałę podjęli.
Uchwała nr XXIV/120/05 stanowi załącznik do protokołu.
 
Do p-ktu 10-go
Przewodniczący gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych Jan Kwiatkowski zreferował gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2005 rok, w szczególności omówił zadania i harmonogram ich realizacji.
 
Do p-ktu 10-go a
Pytania, uwagi zgłosili :
1. Stanisław Sosnowski – radny,
    Zwrócił uwagę, że w budżecie gminy zaplanowano większe środki na
    przeciwdziałanie alkoholizmowi niż uwzględniono w gminnym programie.

2. Piotr Pawłowski – przewodniczący rady
    Wnioskował :
- o wykorzystanie wszystkich środków przeznaczonych na przeciwdziałanie
  alkoholizmowi, aby nie przekazywać ich do nadwyżki budżetowej,
- środki kierować do rodzin alkoholowych,
- do wójta o powołanie w skład komisji rozwiązywania problemów
  alkoholowych co najmniej jednego radnego obecnej kadencji rady gminy.
 
3. Jan Kwiatkowski – przewodniczący komisji rozwiązywania problemów
    alkoholowych
    Wyjaśnił, że w programie nie uwzględniono niektórych kosztów, gdyż na
    chwilę obecną trudno określić np. koszt opinii biegłego. Stwierdził, że
    komisja rozwiązywania problemów pracuje nieodpłatnie, ale należałoby
    określić wynagrodzenie za pracę w komisji.
 
4. Ryszard Potwardowski – wójt
    W sprawie powołania w skład komisji rozwiązywania problemów
    alkoholowych radnego obecnej kadencji zaproponował, aby rada wskazała
    kandydata.
 
Do p-ktu 10-go b
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2005 rok, a następnie poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Radni  do  projektu  uchwały  nie  wnieśli  uwag  i  w  głosowaniu  jawnym, jednogłośnie ( 14 głosów „za” ) uchwałę podjęli.
Uchwała nr XXIV/121/05 stanowi załącznik do protokołu.
 
         Przewodniczący rady Piotr Pawłowski zarządził 10-minutową przerwę w obradach.
 
Po przerwie
 
Do p-ktu 11-go
Kierownik gminnego ośrodka pomocy społecznej Daniela Kędzierska przedstawiła sprawozdanie z działalności gminnego ośrodka pomocy społecznej za 2004 rok oraz potrzeby w zakresie pomocy społecznej na rok 2005.
 
Do p-ktu 11-go a
Przewodnicząca komisji zdrowia, opieki społecznej i bezpieczeństwa publicznego Wiesława Sokołowska przedstawiła pozytywną opinię dotyczącą projektu uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności gminnego ośrodka pomocy społecznej. Stwierdziła, że komisja nie ma uwag do pracy ośrodka.  Nie ma przypadków, aby osoba potrzebująca pomocy, jej nie otrzymała. Obserwuje się wzrost liczby podopiecznych w młodym wieku, bezrobotnych bądź nie radzących sobie z trudnościami. Skierowała apel do radnych i sołtysów o zgłaszanie potrzeb mieszkańców gminy w zakresie pomocy społecznej.
 
Do p-ktu 11-go b
Radni : Józef Paliński, Jan Dytrych, Piotr Pawłowski podziękowali kierownikowi ośrodka Danieli Kędzierskiej za dotychczasową, wzorową pracę ośrodka.

Ponadto radny Jerzy Wilandt odczytał wiersz o trudnej pracy pracowników ośrodka pomocy społecznej.
 
Do p-ktu 11-go c
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności gminnego ośrodka pomocy społecznej, a następnie poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Podczas głosowania na sali obrad obecnych było 11 radnych.
Radni  do  projektu  uchwały  nie  wnieśli  uwag  i  w  głosowaniu  jawnym, jednogłośnie ( 11 głosów „za” ) uchwałę podjęli.
Uchwała nr XXIV/122/05 stanowi załącznik do protokołu.
 
Do p-ktu 12-go
Przewodniczący komisji rewizyjnej Arkadiusz Jakubowski przedłożył wniosek o przyjęcie planu pracy komisji rewizyjnej na 2005 rok. Przedstawił zadania planowane do realizacji w roku bieżącym.
 
Do p-ktu 12-go a
Nie zgłoszono pytań, uwag.
 
Do p-ktu 12-go b
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy komisji rewizyjnej, a następnie poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Podczas głosowania na sali obrad obecnych było 11 radnych.
Radni  do  projektu  uchwały  nie  wnieśli  uwag  i  w  głosowaniu  jawnym, jednogłośnie ( 11 głosów „za” ) uchwałę podjęli.
Uchwała nr XXIV/123/05 stanowi załącznik do protokołu.
 
Do p-ktu 13-go
Wójt Ryszard Potwardowski przedstawił informację o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym :
1/ gmina złożyła wnioski o środki w ramach Zintegrowanego Programu
    Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na budowę : drogi Balin – Balin
    i Ławy – Rusinowo oraz II etapu kanalizacji sanitarnej,
 
2/ odbyło się publiczne otwarcie ofert na budowę kanalizacji z Balina
    do Rypina,
3/ dnia 18 lutego 2005 r. w urzędzie gminy odbyło się bezpłatne badanie
    słuchu; na 80 osób zapisanych na badanie dotarło 50,
4/ do turnieju piłki halowej zgłosiły się drużyny z 10 wsi.
 
Do p-ktu 14-go a
W „Wolnych wnioskach...” pytania, uwagi zgłosili :
1. Piotr Pawłowski – przewodniczący rady
    Poinformował, że w samorządowym turniej piłki nożnej, który odbył się
    5 lutego 2005 r. w Kowalkach wzięło udział 7 drużyn. Reprezentacja gminy
    Rypin zajęła drugie miejsce. Podziękował wójtowi i dyrektorowi gimnazjum
    za zorganizowanie turnieju.
    Zwrócił się z pytaniem do wójta dlaczego gmina Rypin nie skorzystała
    z dotacji starostwa na likwidację wysypiska śmieci w lasku rusinowskim?
    Prosił o wyjaśnienie sprawy podcięcia kolejnych koron drzew przy szkole
    w Sadłowie.
 
2. Adam Szalkowski – radny,
    Poinformował, że w „Nowościach Powiatowych” ukazał się artykuł
    o budowie cmentarza komunalnego. Wynika z niego, że inwestycję realizuje
    miasto Rypin, nie ma natomiast mowy o udziale gminy Rypin. Uważał, że
    należałoby podać sprostowanie do gazety.
    Jeżeli chodzi o podcinanie koron drzew poinformował, że 3 lata temu podciął
    korony wierzb, niestety drzewa uschły.
 
3. Edward Cichacki – radny,
    Przypomniał, że komisja rolnictwa wystąpiła z wnioskiem o wstrzymanie
    podcinania koron drzew przy szkole w Sadłowie do 15 października 2005 r.
 
4. Jarosław Jankowski – sołtys wsi Czyżewo
    Pytał, czy w bieżącym roku gmina będzie udzielała dofinansowania do
    budowy zbiorników wodnych?
 
Do p-ktu 14-go b 
W odpowiedzi na zgłoszone pytania, uwagi wójt Ryszard Potwardowski wyjaśnił :
1/ sprawę śmieci należy uzgodnić z kierownikiem referatu rolnictwa
    p. Koprowskim; mimo zakazu, śmieci były wywożone,

2/ dyrektor szkoły w Sadłowie wystąpił do starostwa powiatowego o pozwolenie
    na podcięcie drzew; starosta udzielił takiego zezwolenia,

3/ sprawy realizacji budowy cmentarza prowadzi urząd miasta; nie widział sensu
    składania sprostowania do gazety,
 
4/ formalnie nie ma podstawy do dofinansowywania budowy zbiorników
    wodnych; być może na ten cel będzie można wykorzystać środki z funduszu
    ochrony środowiska.
Ponadto wójt złożył życzenia z okazji Dnia Kobiet.
 
Do p-ktu 15-go         
Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski stwierdził, że uchwalony porządek XXIV sesji został w całości zrealizowany.
Podziękował za udział w obradach i na tym zamknął obrady XXIV sesji Rady Gminy Rypin.
 

Protokołowała
insp. urzędu gminy                                       
 
Marzena Zdrojewska

Przewodniczący Rady
 
                                                                                                     Piotr Pawłowski

plik do pobrania (133kB) plik
 
 
 
 
 

metryczka


Wytworzył: Marzena Zdrojewska (7 marca 2005)
Opublikował: Julita Kwiatkowska (27 kwietnia 2005, 11:59:33)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1671