Informacja
Z dniem 1 lipca 2023 roku weszła w życie ustawa z dnia 26 maja 2023
r. o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa (Dz. U. z
2023 r. poz. 1073).
Świadczenie przysługuje osobie, która spełnia łącznie następujące warunki:
1. Pełniła funkcję sołtysa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o
samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 i 572) przez okres co
najmniej dwóch kadencji nie mniej niż przez 8 lat.
2. Osiągnęła wiek 60 lat (kobiety) lub 65 lat (mężczyźni).
3. Przy ustalaniu okresu pełnienia funkcji sołtysa nie jest wymagane zachowanie ciągłości pełnienia tej funkcji.
4. Do okresu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, wlicza się również okres
pełnienia funkcji sołtysa na podstawie przepisów obowiązujących przed
dniem wejścia w życie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie
gminnym, jeżeli osoba ta następnie pełniła funkcję sołtysa na podstawie
przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
5. Świadczenie nie przysługuje osobie skazanej prawomocnym wyrokiem za
przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem
funkcji sołtysa.
6. Świadczenie przysługuje w wysokości 300 zł miesięcznie i podlega waloryzacji.
Wniosek o przyznanie świadczenia składa się w oddziale regionalnym
albo placówce terenowej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego
właściwych ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy.
Do wniosku o przyznanie świadczenia należy dołączyć:
1) zaświadczenie wójta właściwego dla sołectwa, w którym wnioskodawca
pełnił funkcję sołtysa, potwierdzające okres pełnienia tej funkcji,
2) oświadczenie wnioskodawcy o niekaralności za przestępstwo lub
przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.
Jeżeli organ, o którym mowa nie dysponuje danymi potwierdzającymi
okres pełnienia przez wnioskodawcę funkcji sołtysa, wydaje postanowienie
o odmowie wydania zaświadczenia ze względu na brak danych
potwierdzających okres pełnienia funkcji. Postanowienie należy dołączyć
do wniosku o przyznanie świadczenia.
W takim przypadku wraz z wnioskiem o przyznanie świadczenia
wnioskodawca składa pisemne oświadczenie o spełnieniu wymogu,
potwierdzone pisemnymi oświadczeniami złożonymi przez co najmniej 5 osób
zamieszkujących w sołectwie w czasie, w którym wnioskodawca pełnił w
nim funkcję sołtysa. W takim przypadku do dokumentów o których mowa
wyżej do KRUS składa się oświadczenie wnioskodawcy i świadków (formularz
wniosku KRUS GSOL-10/07/2023).
Oświadczenia, o których mowa składa się pod rygorem odpowiedzialności
karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Oświadczenia te zawierają
klauzulę następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej
za złożenie fałszywego oświadczenia”.
Wnioski o wydanie zaświadczenia można składać od dnia 3 lipca 2023 r.
w godzinach pracy Urzędu Gminy Rypin, pokój nr 28, nr tel. 542809728.
Za wydanie zaświadczenia pobierana jest opłata skarbowa w wysokości 17
zł, płatna na konto bankowe lub w kasie urzędu gminy (kasa czynna jest
do g. 14:00).
Druki formularzy można otrzymać na miejscu lub pobrać
poniżej.
Wnioski składane do wójta gminy:
Pozostałe dokumenty składane do KRUS:
Wniosek o przyznanie świadczenia pieniężnego z tytułu pełnienia funkcji sołtysa (310kB)
Wniosek o przyznanie świadczenia pieniężnego z tytułu pełnienia funkcji sołtysa format pliku xlsx (22kB)
Wniosek o przyznanie świadczenia pieniężnego z tytułu pełnienia funkcji sołtysa format pliku xlsx (22kB)
metryczka
Wytworzył: Mariusz Paprocki (3 lipca 2023)
Opublikował: Agnieszka Liszewska (18 sierpnia 2023, 09:30:35)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 2920