Protokół nr 27

P R O T O K Ó Ł  Nr XXVII/05 z sesji Rady Gminy Rypin
odbytej w dniu 20 września 2005 r.

            XXVII  sesja  Rady  Gminy  Rypin  odbyła  się  w  dniu  20 września  2005 r. w sali konferencyjnej Urzędu Gminy Rypin i trwała od godz. 11:00 do godz. 12:20.
 
         Sesji przewodniczył Piotr Pawłowski – przewodniczący Rady Gminy Rypin.
 
         Przewodniczący rady Piotr Pawłowski dokonał otwarcia XXVII sesji Rady Gminy Rypin oraz powitał wszystkich obecnych.
 
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski stwierdził, że na ustawowy skład 15 radnych rady gminy w sesji uczestniczy 15 radnych.
Lista obecności stanowi załącznik do protokołu.
 
Ponadto w sesji uczestniczyli :
1/ Ryszard Potwardowski – wójt,
2/ Jan Kwiatkowski – sekretarz gminy,
3/ Zofia Milarska – skarbnik gminy,
4/ Marianna Jesionkowska – inspektor urzędu gminy,
5/ dyrektorzy szkół gminy Rypin,
6/ Adrianna Ośmiałowska – redaktor „Gazety Pomorskiej”,
7/ sołtysi według załączonej do protokołu listy,
8/ mieszkańcy gminy.
 
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił następujący porządek obrad XXVII sesji rady gminy :
1. Przyjęcie protokołu z obrad XXVI sesji rady gminy odbytej w dniu  27 lipca     2005 roku.  
2. Wyrażenie zgody na zbycie nieruchomości
a) opinia komisji,
b) pytania, uwagi,
c)  projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości.
 
3. Rozpatrzenie skargi dotyczącej nie przyłączenia do kolektora ściekowego
a)  stanowisko komisji rewizyjnej,
b)  pytania, uwagi,
c)  projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi.

4. Wprowadzenie zmian w budżecie gminy na 2005 rok
a) opinia komisji,
b) pytania, uwagi,
c) projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2005 rok.
 
5. Informacja wójta o działaniach podejmowanych w okresie
    międzysesyjnym.
 
6. Wolne wnioski, zapytania i informacje
a) zgłaszanie wniosków, pytań,
b) udzielanie odpowiedzi na zgłoszone wnioski, pytania.
 
7. Zakończenie obrad XXVII sesji rady gminy.   Do przedstawionego porządku obrad nie
    zgłoszono uwag.

Porządek obrad :

Do p-ktu 1-go         
Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski poddał pod głosowanie przyjęcie  protokołu  z  XXVI  sesji rady gminy odbytej  w dniu 27 lipca 2005 r. Radni  nie  wnieśli  uwag  do  protokołu  i  w głosowaniu jawnym, jednogłośnie ( 15 głosów „za” ) przyjęli protokół z XXVI sesji.
 
Do p-ktu 2-go
Wójt Ryszard Potwardowski przedłożył wniosek o wyrażenie zgody na zbycie nieruchomości położonych w Puszczy Miejskiej. Sprawa dotyczy działki z budynkiem mieszkalnym nieodpłatnie przekazanej gminie przez Przedsiębiorstwo Eksploatacji  Rurociągów Naftowych w Płocku. Projekt uchwały dotyczy działki zabudowanej budynkiem mieszkalnym oraz działki przyległej niezabudowanej z przeznaczeniem na potrzeby mieszkańców budynku. Przy sprzedaży mieszkań lokatorom będzie zastosowana 80 % bonifikata, natomiast sprzedaż działki niezabudowanej nastąpi bez bonifikaty, czyli za 100 % wartości nieruchomości.
 
Do p-ktu 2-go a
Przewodniczący komisji rolnictwa Edward Cichacki przedstawił pozytywną opinię komisji dotyczącą projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości.
 
Do p-ktu 2-go b
W dyskusji głos zabrali :

1. Wiesław Gadacz – lokator budynku mieszkalnego w Puszczy Miejskiej
    Wyjaśnił, że lokatorzy wcześniej byli zainteresowani zakupem większej
    działki niezabudowanej z uwagi na planowaną budowę oczyszczalni.
    W chwili obecnej wykonawca proponuje inny typ oczyszczalni. Mieszkańcy
    są zainteresowani zakupem działki o powierzchni 6 arów pod budowę garaży.
    Mniejsza działka wiąże się z niższym podatkiem od nieruchomości.
 
2. Piotr Pawłowski – przewodniczący rady
    Wyjaśnił, że uchwała wyodrębnia dwie działki, jedną zabudowaną budynkiem
    mieszkalnym, drugą działkę niezabudowaną. Szczegóły sprawy lokatorzy
    powinni uzgodnić z wójtem.
 
3. Ryszard Potwardowski - wójt
    Poinformował, że jeżeli mieszkańcy są zainteresowani zakupem działki
    o powierzchni 6 arów, można dokonać podziału działki.
 
4. Hubert Grabarczyk – lokator budynku mieszkalnego w Puszczy Miejskiej
    Wyjaśnił, że sprawa mniejszej działki pod oczyszczalnię wynikła w ostatniej
    chwili z uwagi na propozycję budowy innego typu oczyszczalni.
 
Do p-ktu 2-go c
Przewodniczący   rady   Piotr  Pawłowski  przedstawił  projekt  uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości, a następnie poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Radni do projektu uchwały nie wnieśli uwag i w głosowaniu jawnym, jednogłośnie ( 15 głosów „za” ) uchwałę przyjęli do realizacji.
Uchwała nr XXVII/136/05 stanowi załącznik do protokołu.
 
Do p-ktu 3-go
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski poinformował, że skarga dotyczy nie przyłączenia do kolektora ściekowego i została złożona przez p. Zbigniewa Paradowskiego z Głowińska. Poprosił przewodniczącego komisji rewizyjnej Arkadiusza Jakubowskiego o przedstawienie stanowiska komisji w sprawie zasadności skargi.
 
Do p-ktu 3-go a
Przewodniczący komisji rewizyjnej Arkadiusz Jakubowski odczytał protokół pokontrolny zawierający stanowisko komisji o zasadności skargi złożonej przez p. Zbigniewa Paradowskiego.
Protokół pokontrolny stanowi załącznik do protokołu.
 
Do p-ktu 3-go b
Pytania, uwagi zgłosili :

1. Ryszard Potwardowski - wójt
    Wyjaśnił, że prace projektowe na przedmiotowym odcinku kanalizacji
    prowadzone były w okresie od lutego do lipca 2003 r. W tym okresie wójt
    przebywał na zwolnieniu lekarskim, a za sprawy kanalizacji był
    odpowiedzialny pracownik urzędu gminy p. Ryszard Kawecki, przebywający
    obecnie na zwolnieniu lekarskim.
 
2. Jan Pankowski – radny,
    Stwierdził, że projektant sieci kanalizacyjnej z pewnością dysponował listą
    mieszkańców, więc powinien wywiązać się z obowiązku i dotrzeć do
    wszystkich mieszkańców po trasie przebiegu kanalizacji. Za sprawę
    kanalizacji odpowiada również kierownik referatu rolnictwa p. Stefan
    Koprowski oraz p. Ryszard Kawecki.
 
3. Piotr Pawłowski – przewodniczący rady
    Poinformował, że za całość zadań realizowanych przez gminę odpowiada
    wójt. Pan Koprowski składał wyjaśnienia komisji rewizyjnej. Stwierdził, że
    była zawarta umowa z projektantem sieci kanalizacyjnej, który działał
    na podstawie upoważnienia.
 
4. Jerzy Wilandt – radny,
    Stwierdził, że zrozumiałe jest, że wójt będąc na zwolnieniu lekarskim nie
    mógł bezpośrednio czuwać na projektem kanalizacji. Faktem jest, że
    p. Koprowski i p. Kawecki są pracownikami urzędu gminy. Poinformował, że
    uważnie wysłuchał stanowiska komisji rewizyjnej. Jego zdaniem
    najważniejsze jest to, że sprawa została zbadana a zainteresowane osoby nie
    pozostawione bez rozstrzygnięcia.
 
5. Adam Szalkowski – radny,
    Stwierdził, że wójt w sprawie p. Paradowskich jest usprawiedliwiony, ale ta
    sprawa nie jest odosobniona. Inni mieszkańcy wsi Głowińsk mają również
    kłopoty z kanalizacją. Jego zdaniem cała inwestycja jest źle przemyślana.
 
6. Arkadiusz Jakubowski – radny,
    Wyjaśnił, że komisja rewizyjna bada skargi w sposób bezstronny. Zarówno
    wójt, jak i rada gminy działa w służbie mieszkańców gminy. Zapewnił, że
    komisja rewizyjna badając sprawę skargi p. Paradowskiego nie wykazywała
    złośliwości w stosunku do wójta.
 
Do p-ktu 3-go c
Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi, a następnie poddał projekt pod głosowanie.
Radni do projektu uchwały nie wnieśli uwag i w głosowaniu jawnym, 14 głosami „za” i 1 głosem „wstrzymującym” uchwałę przyjęli do realizacji.
Uchwała nr XXVII/137/05 stanowi załącznik do protokołu.
 
Do p-ktu 4-go
Skarbnik gminy Zofia Milarska szczegółowo omówiła proponowane zmiany w budżecie gminy na 2005 rok.
 
Do p-ktu 4-go a
Przewodniczący komisji budżetowej Adam Szalkowski przedstawił pozytywną opinię do proponowanych zmian w budżecie gminy na 2005 rok.
 
Do p-ktu 4-go b
Członek komisji budżetowej radny Jerzy Wilandt poinformował, że na posiedzeniu komisji głosował za wprowadzeniem zmian w budżecie gminy. Niepokojący jest fakt, że urząd wojewódzki zmniejszył gminie dotację na pomoc społeczną o 200 tys. zł. Stwierdził, że społeczeństwo dotkliwie odczuje brak tych środków.
 
Do p-ktu 4-go c
Przewodniczący rady Piotr Pawłowski przedstawił projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu gminy na 2005 rok, a następnie poddał projekt pod głosowanie.
Radni  do  projektu  uchwały  nie  wnieśli  uwag  i  w  głosowaniu  jawnym, jednogłośnie ( 15 głosów „za” ) uchwałę podjęli.
Uchwała nr XXVII/138/05 stanowi załącznik do protokołu.
 
Do p-ktu 5-go
Wójt Ryszard Potwardowski przedstawił informację o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym :
1/ w zakresie zaopatrzenia w wodę :
    - na trasie Jasin-Kwiatkowo większość chętnych osób dokonało wpłat, wobec
      czego rozpoczęte zostały prace;
- we wsi Dębiany osoby, które dokonały wpłat będą kolejno włączani do sieci
  wodociągowej,
- we wsi Dylewo prace nie zostaną rozpoczęte z uwagi na niewielką ilość
  wpłat,
- jeżeli sytuacja w hydroforni Starorypin nie ulegnie poprawie, planuje się
  remont hydroforni w miesiącu październiku bieżącego roku.
2/ w zakresie modernizacji dróg :
- droga Kowalki-Nadróż w większości wykonana; będzie robiony również
  chodnik,
- zmodernizowane zostały odcinki dróg : Kowalki-Lasoty (600 m)
  i w Kowalkach przy gimnazjum (100 m),
- do zrobienia zostało położenie grysu na drodze Ławy-Głowińsk,
3/ wykonano prace remontowe przy szkole w Borzyminie m.in. przy
    ogrodzeniu, wykonana opaska i część chodnika,
4/ we wsi Sadłowo prowadzone są następujące prace :
    - odwodnienie przy pałacu,
    - układanie chodnika od kościoła do cmentarza; w terminie późniejszym
      również odwodnienie,
5/ w szkole w Sadłowie niezbędne jest wykonanie odwodnienie piwnic,
    odprowadzenie wód opadowych,
6/ rozpoczęta została budowa stołówki przy Gimnazjum w Kowalkach,
7/ zgodnie z harmonogramem realizowana jest budowa kanalizacji sanitarnej,
8/ niemal w całości wykonane zostały kręgi do oczyszczalni przydomowych,
9/ rozpoczęta została budowa cmentarza w Starorypinie, w tym również budowa
    domu przedpogrzebowego; budowa drogi Rypin-Starorypin na razie
    wyłączona z realizacji, miasto Rypin i gmina Rypin wspólnie ubiegają się
    o dodatkowe środki na jej budowę.

Do p-ktu 6-go a
W „Wolnych wnioskach...” pytania, uwagi zgłosili :

1. Piotr Pawłowski – przewodniczący rady
    Poinformował, że gmina Rypin ma powody do zadowolenia, gdyż wniosek
    o dofinansowanie z funduszy strukturalnych na drogę Ławy-Rusinowo
    znalazł się na 5-tym miejscu w rankingu na 130 wszystkich wniosków.
    Pytał, jak wygląda sprawa drogi w Rusinowie biegnącej w kierunku Strzyg?
 
2. Zygmunt Rospirski – sołtys wsi Głowińsk
    Miał uwagi do postępowania wyjaśniającego prowadzonego przez komisję
    rewizyjną w sprawie skargi p. Paradowskiego. Komisja nie zwróciła się
    do sołtysa wsi o wyjaśnienia. Poinformował, że w 2003 roku odbyło się we
    wsi Głowińsk zebranie wiejskie, na którym sekretarz gminy Jan Kwiatkowski
    omawiał sprawę kanalizacji. Następne zebranie wiejskie w tej sprawie odbyło
    się 1 kwietnia 2004 r., na którym temat kanalizacji szczegółowo omówił
    p. Stefan Koprowski – kierownik referatu rolnictwa urzędu gminy.
    Projektant sieci p. Bejger zgłosił się do niego i poinformował, że ma problem
    z mieszkańcami, którzy nie chcą wyrazić zgody na wejście na grunt
    tj. p. Predenkiewiczem, p. Paradowskim i p. Rospirskim. Stwierdził, że jest
    wielkim oszustwem to, że p. Paradowska nie wiedziała o planowanej budowie
    kanalizacji. Były zebrania wiejskie, na których był obecny radny Szalkowski.
    Był również projektant p. Bejger.
 
3. Jadwiga Podgórska – sołtys wsi Borzymin
    Zwróciła się z pytaniami :
-  dlaczego lampy uliczne świecą tylko 2 godziny w nocy?
-  czy wiadomo coś na temat nowych lamp w Borzyminie?

4. Anna Nasadowska – mieszkanka wsi Godziszewy
    Zwróciła się z prośbą o naprawę drogi Godziszewy-Kwiatkowo. Stan drogi
    jest zły. Codzienne dojazdy do pracy tą drogą powodują uszkodzenia
    samochodu.
 
5. Adam Szalkowski – radny,
    Zgodził się z sołtysem Rospirskim, że odbyły się zebrania wiejskie w sprawie
    kanalizacji. W pierwszej wersji trasa kanalizacji była wytyczona po stronie
    p. Paradowskich, jednak ostatecznie kanalizacja biegnie po drugiej stronie
    szosy. Na potwierdzenie tego są dokumenty. Dodał również, że powszechnie
    wiadomo, że jest konflikt pomiędzy sołtysem p. Rospirskim i p.Paradowskim.
 
6. Jan Pankowski – radny,
    Stwierdził, że w takiej sytuacji nie wiadomo, czy skarga p. Paradowskiego
    jest zasadna.
 
7. Jerzy Wilandt – radny,
    Wyraził swoje zadowolenie, że wójt pamięta o hydroforni w Starorypinie.
    Sprawę tą zgłaszał wójtowi od 21 marca 2005 r. Woda była brudna do czasu,
    kiedy mieszkańcy sami przyszli do urzędu gminy z prośbą o interwencję w tej
    sprawie. Dopiero wówczas stan wody poprawił się. Nasuwa się wniosek, że
    urząd nie chce słuchać radnego, tylko całego tłumu.
    Poinformował, że jest bardzo zainteresowany sprawą budowy sali
    gimnastycznej przy szkole w Starorypinie. Chciał usłyszeć od wójta
    potwierdzenie, że w tym kierunku zostały podjęte działania. Na uroczystym
    rozpoczęciu roku szkolnego w szkole Starorypin nie było okazji do podjęcia
    tematu z uwagi na uroczystości związane ze zmianą dyrektora szkoły.
    Stwierdził, że mieszkańcy mówią, aby kandydował na następną kadencję
    rady, gdyż uważają, że jeśli nie będzie radnym, to nie będzie też sali
    gimnastycznej. Odpowiada im, że się zastanowi.
    Ponownie złożył wniosek o dokonanie napraw i oznakowanie wiaduktu
    w Starorypinie. Przyznał, że był u niego p. Michalski – pracownik urzędu
    gminy, który obiecał, że naprawy zostaną wykonane, ale nie wiadomo
    w jakim terminie.
 
8. Paweł Kwiatkowski – radny,
    Poinformował, że w szkołach gminy Rypin została przeprowadzona akcja
    sprzątania świata. Pomimo to uczniowie nie są w stanie wszystkiego
    uprzątnąć. Przykładem tego jest zanieczyszczony brzeg jeziora Czarownica,
    jak również wyrzucone śmieci przy drodze Borzymin-Cetki. Prosił
    o uprzątnięcie tych miejsc przy pomocy pracowników zatrudnionych
    w ramach robót interwencyjnych.
    Jeżeli chodzi o lampy uliczne, to nikt nie wie, dlaczego gasną tak wcześnie.
    Uważał, że popada się w skrajności, przedtem lampy świeciły zbyt długo,
    teraz za krótko.
   
9. Jan Dytrych – radny,
    Pytał, czy jest planowane odnowienie rowu Jasin – Stępowo. Stwierdził, że
    był już sprzęt skierowany do Stępowa, ale prace nie zostały wykonane.
 
10. Zygmunt Rospirski – sołtys wsi Głowińsk
      W sprawie oświetlenia ulicznego poinformował, że w Głowińsku
      oświetlenie przy sklepie jest uzależnione od p. Wilczyńskiej. Lampa świeci
      raz za krótko, innym razem za długo. Gaśnie bez powodu. Wnioskował
      o odłączenie oświetlenia przy sklepie od mieszkania p. Wilczyńskiej. Koszty
      odłączenia można pokryć z funduszu sołeckiego.
 
11. Mieczysław Kupka – sołtys wsi Kowalki
      W związku z budową chodnika w Kowalkach pytał, czy byłoby możliwe
      położenie kilku płyt około pół metra w bramy wjazdowe do domów.
      Wpłynęłoby to na estetykę wsi.
 
12. Arkadiusz Jakubowski – radny,
      Wyjaśnił, że komisja rewizyjna badając skargę działała na podstawie
      upoważnienia rady gminy i opierała się na dokumentach oraz przepisach
      prawa. Wyjaśnił, że w zebraniach wiejskich nie wszyscy mieszkańcy biorą
      udział. Poza tym okólnik o zebraniu nie zawsze dochodzi do wszystkich
      mieszkańców. Pani Paradowska twierdziła, że nie wiedziała o zebraniach
      wiejskich. Poinformował, że na podstawie dokumentacji nie można
      stwierdzić, że projektant był u p. Paradowskich. Zaproszony na posiedzenie
      komisji rewizyjnej projektant zadeklarował, że dokona niezbędnych
      poprawek w projekcie. Komisja rewizyjna badała sprawę na podstawie
      dokumentów i starała się wydać obiektywną opinię.
 
13. Jan Kwiatkowski – sekretarz gminy
      Poinformował o zbliżających się wyborach parlamentarnych i wyborach
      Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Wyjaśnił sposób głosowania
      w wyborach.
 
14. Jerzy Wilandt – radny,
      Apelował, aby wziąć udział w wyborach.
 
15. Adam Szalkowski – radny,
      Poinformował, że z p. Czajkowską bezskutecznie monitowali w Rejonie
      Dróg Wojewódzkich w Wąbrzeźnie o wycięcie krzewów przy drodze
      na Ławach przy zabudowaniach p. Szafrańskiego z uwagi na słabą
      widoczność. Prosił wójta o interwencję w tej sprawie.
 
16. Jarosław Jankowski – sołtys wsi Czyżewo
      Pytał, ile kosztuje lampa uliczna oraz jaki jest koszt jej montażu?

Do p-ktu 6-go b
Odpowiedzi na zgłoszone pytania, uwagi udzielił wójt Ryszard Potwardowski :
1/ o dodatkowym oświetleniu ulicznym oraz wydłużeniu czasu świecenia lamp
    może zdecydować zebranie wiejskie pod warunkiem, że sołectwo posiada
    środki sołeckie,
2/ remont drogi Godziszewy-Kwiatkowo i innych dróg powinien być
    finansowany z funduszu sołeckiego po akceptacji zebrania wiejskiego,
3/ jakość wody w hydroforni w Starorypinie poprawiła się; trudno powiedzieć
    czy z uwagi na mniejsze zużycie wody,
4/ rozpoczęły się prace projektowe na budowę sali gimnastycznej przy szkole
    w Starorypinie Rządowym,
5/ oznakowanie wiaduktu w Starorypinie zostało zakupione; w niedługim czasie
    zostaną wykonane prace naprawcze na wiadukcie,
6/ gmina nie będzie angażować pracowników do sprzątania śmieci nad jeziorem
    czy przy drodze powiatowej; za porządek odpowiadają właściciele działek,
    do których można wystosować pismo w tej sprawie,
7/ w terminie do 15 października 2005 r. zostanie przygotowany wykaz
    gminnych rowów; jeśli będą środki finansowe, to odnowienie rowu Jasin-
    Stępowo zostanie przeprowadzone,
8/ lampa w Głowińsku gaśnie prawdopodobnie dlatego, że jest fotokomórka
    i ustawiony czas; sprawa zostanie wyjaśniona z zakładem energetycznym,
9/ budowa chodnika w Kowalkach musi być realizowana zgodnie z projektem;
    zadanie jest realizowane z udziałem środków SAPARD i jakakolwiek zmiana
    mogłaby skutkować utratę tych środków; w późniejszym terminie można
    dokonać poprawek,
10/ jeżeli chodzi o koszty zakupu i montażu lamp ulicznych, to informacja w tej
      sprawie będzie przedstawiona na następnej sesji.
      
    Wójt Ryszard Potwardowski poinformował, że gmina jest w trakcie opracowywania programu energetycznego. Należy również uaktualnić plan rozwoju lokalnego gminy Rypin. Wobec powyższego prosił radnych i sołtysów o wypełnienie ankiet, których formularze zostały przekazane.
 
Ponadto głos zabrali :
1. Jadwiga Podgórska – sołtys wsi Borzymin
    Wyjaśniła, że w styczniu bieżącego roku odbyło się zebranie wiejskie, na
    którym mieszkańcy wyrazili zgodę na montaż dodatkowych lamp ulicznych.
    Do chwili obecnej nie udało się zakupić lamp. Zakład energetyczny sprawy
    nie załatwił i skierował do urzędu gminy. Sprawa została przedstawiona
    sekretarzowi gminy, ale do tej pory nie została załatwiona.
 
2. Paweł Kwiatkowski – radny,
    Stwierdził, że jeśli zebranie wiejskie ma decydować jak długa świecą lampy
    uliczne, to powinny świecić do godziny 100.
    Poinformował, że śmieci mieszkańcy Borzymina niejednokrotnie sprzątali.
 
3. Piotr Pawłowski – przewodniczący rady
    Poinformował, że następna sesja rady gminy odbędzie się do 28 października 2005 r. z uwagi na obowiązek złożenia informacji o oświadczeniach majątkowych.
 
Do p-ktu 7-go         
Przewodniczący rady gminy Piotr Pawłowski stwierdził, że uchwalony porządek XXVII sesji został w całości zrealizowany.
Podziękował za udział w obradach i na tym zamknął obrady XXVII sesji Rady Gminy Rypin.
 
Protokołowała
insp. urzędu gminy                                       
 
Marzena Zdrojewska

Przewodniczący Rady
 
                                                                                                     Piotr Pawłowski

plik do pobrania (104kB) plik
 
 
 
 
 
 

metryczka


Wytworzył: Marzena Zdrojewska (20 września 2005)
Opublikował: Julita Kwiatkowska (31 października 2005, 09:39:21)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1479